For oss med interesse for organisasjoner

Sørg for at organisasjonen samhandler bedre digitalt

2021 fortsetter som 2020 med mye hjemmekontor der ute som kan skape utfordringen, men også muligheter. Her er noen tips på hvordan dere kan gjøre det beste ut av situasjonen og vedlikeholde produktivitet, motivasjon og samhandling.

Det er i utgangspunktet enhver leders ansvar å sørge for gode møteplasser, gode samarbeidsformer og god kommunikasjonsflyt i organisasjonen. I en situasjon som den som oppsto i 2021 og ser ut til å fortsette en stund til er dette viktigere enn noen gang. Når det er sagt så er det uten tvil avgjørende at medarbeiderne er med på å skape gode kommunikasjonskanaler og rutiner hjemmefra.

Her er noen tips basert på vår egen erfaringer og forskning gjort på området.

  • Etabler en god rutine for deling av informasjon i digitale plattformer, slik at de ansatte ikke drukner i overfloden av informasjon.
  • Sett opp regelmessige samhandlingspunkter, som for eksempel digital kaffe med et annet team-medlem for kunnskapsdeling, tilbakemeldinger eller for å vise engasjement.
  • Bli enige om hva som kreves for å kunne være en like god digital kollega som kollega ellers. Det finnes f.eks allerede mye formelle og uformelle sett med regler i fysiske møter. Møtedisiplin er i aller høyeste grad også nødvendig i digitale møter.
  • Opprett og vedlikehold sosiale kanaler (gjerne annet en plattformene som benyttes i jobb) for medarbeiderne og sørg for hyppig deling og samhandling. Kvantitet fremfor kvalitet
  • Oppfordre til åpenhet og inkludering - det er lett å glemme inkludering og det er lett å gjemme seg unna i digitale kanaler. Ingen av delene er særlig produktivt eller motiverende. Her har alle et ansvar!
  • Sørg for pauser- du blir verken mer produktiv eller en bedre digital kollega av å hoppe over lunsj, kaffe eller frukt.
  • Sørg for at alle får en avveksling fra sittestilling foran laptopen eller påfølgende liggestilling i sofaen. Inspirer hverandre til fysisk aktivitet ved å gjøre det sammen eller dele i digitale kanaler.

 

Abonner på vårt nyhetsbrev